Facebook Technologies, LLC, dat zaken doet als Oculus, is een Amerikaans technologiebedrijf dat in juli 2012 is opgericht door Palmer Luckey, Brendan Iribe, Michael Antonov en Nate Mitchell in Irvine, Californië, nu gevestigd in Menlo Park. Het is gespecialiseerd in hardware- en softwareproducten voor virtual reality.
In april 2012 kondigde Luckey de Rift aan, een virtual reality-headset ontworpen voor videogames, en lanceerde in augustus een Kickstarter-campagne om virtual reality-headsets beschikbaar te maken voor ontwikkelaars. De campagne bleek succesvol en leverde $ 2,4 miljoen op, tien keer het oorspronkelijke doel van $ 250.000. Er zijn twee preproductiemodellen uitgebracht voor ontwikkelaars; de Oculus VR DK1 (Development Kit 1) en Oculus VR DK2 (Development Kit 2). Het consumentenproduct werd uitgebracht op 28 maart 2016 met een geheel nieuw ontwerp met gespecialiseerde VR-schermen, positionele audio en infrarood volgsysteem.
In maart 2014 stemde Facebook, Inc. CEO Mark Zuckerberg ermee in Oculus over te nemen voor US $ 2,3 miljard in contanten en aandelen. In 2015 nam Oculus Surreal Vision over, een Britse startup die zich richt op 3D-reconstructie en mixed reality, waarin staat dat Oculus mogelijk producten kan ontwikkelen met het concept van telepresence.
Het bedrijf werkte samen met Samsung om in november 2015 de Samsung Gear VR te ontwikkelen voor de Samsung Galaxy-smartphones.
Zuckerberg zou graag 1 miljard virtual reality-headsets in handen hebben van consumenten. In juni 2019 kondigde Oculus aan dat het in slechts 2 weken $ 5 miljoen aan content voor de Oculus Quest had verkocht.
Oprichting
Als head-mounted display (HMD) ontwerper aan het University of Southern California Institute for Creative Technologies, verdiende Palmer Luckey de reputatie met de grootste persoonlijke verzameling HMD’s ter wereld en was hij een lange tijd moderator in Meant to be Seen (MTBS) ) ’s discussieforums.
Via de forums van MTBS ontwikkelde Palmer het idee om een nieuw op het hoofd gemonteerd scherm te creëren dat zowel effectiever was dan wat momenteel op de markt was en ook goedkoop was voor gamers. Om het nieuwe product te ontwikkelen, richtte Luckey Oculus VR op met Scaleform-medeoprichters Brendan Iribe en Michael Antonov, Nate Mitchell en Andrew Scott Reisse.
Toevallig had John Carmack van id Software zijn eigen onderzoek gedaan naar HMD’s en gebeurde het met Palmer’s ontwikkelingen als mede MTBS-lid. Na het proeven van een vroege eenheid, gaf Carmack de voorkeur aan het prototype van Luckey en vlak voor de Electronic Entertainment Expo (E3) van 2012 kondigde id Software aan dat hun toekomstige bijgewerkte versie van Doom 3, Doom 3 BFG Edition, compatibel zou zijn met op het hoofd gemonteerde display-eenheden.
Tijdens de conventie introduceerde Carmack een op het kanaal geplakt, op het hoofd gemonteerd beeldscherm, gebaseerd op Palmer’s Oculus Rift-prototype, waarop Carmack’s eigen software draaide. De eenheid bevatte een supersnelle IMU en een 5,6-inch (14 cm) LCD-scherm, zichtbaar via dubbele lenzen die over de ogen waren gepositioneerd om een 90 graden horizontaal en 110 graden verticaal stereoscopisch 3D-perspectief te bieden. Carmack verliet later id Software toen hij werd aangenomen als Chief Technology Officer van Oculus VR.
Financiering voor Oculus Rift en bedrijf
Na de demonstratie van het Oculus Rift-prototype op de E3 in juni 2012, op 1 augustus 2012, kondigde het bedrijf een Kickstarter-campagne aan om het product verder te ontwikkelen. Oculus kondigde aan dat de “dev kit” -versie van de Oculus Rift als beloning zou worden gegeven aan donateurs die $ 300 of meer op Kickstarter hebben toegezegd, met een verwachte verzenddatum van december 2012 (hoewel ze pas in maart 2013 werden verzonden).
Er was ook een beperkte oplage van 100 niet-geassembleerde Rift-prototypekits voor toezeggingen van meer dan $ 275 die een maand eerder zouden worden verzonden. Beide versies waren bedoeld om Doom 3 BFG Edition te bevatten, maar Rift-ondersteuning in de game was nog niet klaar, dus om het goed te maken bevatten ze een keuze aan kortingsbonnen voor Steam of de Oculus-winkel. Binnen vier uur na de aankondiging bereikte Oculus het beoogde bedrag van US $ 250.000 en in minder dan 36 uur had de campagne de $ 1 miljoen aan financiering overschreden, die uiteindelijk eindigde op $ 2.437.429.
Op 12 december 2013 trad Marc Andreessen toe tot de raad van bestuur van het bedrijf, toen zijn bedrijf, Andreessen Horowitz, de Series B venture-financiering van $ 75 miljoen leidde. In totaal heeft Oculus VR $ 91 miljoen opgehaald en $ 2,4 miljoen opgehaald via crowdfunding.
Facebook-acquisitie
Hoewel Oculus pas een ontwikkelingsprototype van zijn headset had uitgebracht, kondigde Mark Zuckerberg op 25 maart 2014 aan dat Facebook, Inc. Oculus voor 2 miljard dollar zou overnemen, in afwachting van goedkeuring door de toezichthouder. De deal omvat $ 400 miljoen in contanten en 23,1 miljoen gewone aandelen Facebook, met een waarde van $ 1,6 miljard, en nog eens $ 300 miljoen, ervan uitgaande dat Facebook bepaalde mijlpalen bereikt. Deze stap werd belachelijk gemaakt door sommige geldschieters die van mening waren dat de overname in strijd was met de onafhankelijke ideologie van crowdfunding.
Veel Kickstarter-sponsors en figuren uit de game-industrie, zoals Minecraft-ontwikkelaar Markus Persson, hadden kritiek op de verkoop van Oculus aan Facebook. Op 28 maart 2014 werd aangekondigd dat Michael Abrash als Chief Scientist bij het bedrijf was gekomen.
Vanaf januari 2015 is het Oculus-hoofdkantoor verplaatst van Irvine, Californië naar Menlo Park, waar ook het hoofdkantoor van Facebook is gevestigd. Oculus heeft verklaard dat deze actie is bedoeld om hun werknemers dichter bij Silicon Valley te brengen.
Partnerschap met Samsung
In 2014 werkte Samsung samen met Oculus om de Gear VR te ontwikkelen, na het succes van de toen in ontwikkeling zijnde Rift.
In de loop van 2014-2015 werden twee Innovator-edities (in ontwikkeling zijnde versies van de Gear VR die voornamelijk aan ontwikkelaars werden verkocht voor enig onderzoek en begrip) ontwikkeld, vervaardigd en verkocht. Het apparaat dat de Innovator-edities gebruikten was de Note 4.
Op 20 november 2015 werd de consumenteneditie van de Gear VR voor het publiek uitgebracht en tijdens de eerste verzendingen uitverkocht. Het apparaat ondersteunde de Samsung Galaxy Note 5, Samsung Galaxy S6, Samsung Galaxy S6 Edge, Samsung Galaxy S6 Edge + en later de Samsung Galaxy S7 en Samsung Galaxy S7 Edge.